Sunday, September 14, 2014

Avvi Menambah Kenalan Di Samping Pendapatan Tambahan


   
Menceburi bidang penjualan baja organik Avvi bergred foliar memberi peluang saya berjumpa dengan pelbagai ragam manusia.Walaupun ia dibuat 90% secara atas talian dengan mengiklankan baja di dalam beberapa buah group di Facebook seperti Orkid Dan Penanaman, Kelab Pencinta Bunga,Peminat Orkid Malaysia, Segalanya Tentang Orkid,Kelab Orkid Syok Sendiri, Kebun Mini dan beberapa group lain lagi membuatkan saya mendapat ramai rakan di alam siber secara tidak langsung.

   
Kebanyakan pelanggan saya datang dari luar negeri Perak atau luar kawasan Ipoh.Walau bagaimana pun Allah telah mentakdirkan utk saya berjumpa pelanggan saya di Batu Pahat, Johor pada Hari Raya Aidil Fitri ke-3 yang lepas.Beliau merupakan pelanggan bukan COD baja pertama yang saya jumpa.Bertandang ke rumah kak Ibu Ida atau kak Faridah memberi satu kenangan yang indah.Dapat melihat orkid tanaman beliau yang cantik n sihat serta susun aturnya yang menarik.Layanan yang diberi cukup ramah dan mesra sekali.Bukan sahaja beliau yang melayan kunjungan saya sekeluarga tetapi anak-anak dan menantu beliau turut melayan dengan layanan kelas pertama! Tak cukup dengan itu diberikan pula tart teratai dan kek kukus sebagai tanda hati kepada saya untuk dibawa  pulang ke Ipoh, Perak.Semuanya itu hasil air tangannya sendiri.Walaupun baru kali pertama jumpa rasa macam dah lama dan tak kekok untuk berinteraksi.Semoga ikatan silaturrahim ini terus kekal.

    Selepas pertemuan itu berlaku lagi pertemuan antara saya dan pelanggan dari Lumut, kak Kalsom Limat.Beliau beli baja kali ke-2 dan COD di Hospital Ipoh kerana melawat ibu mertuanya yg sakit. Dan dua hari lepas kak Som membeli sebotol AvviS lagi kerana bajanya sudah habis sebab dibuat main oleh anaknya.Sabar ya Kak Som..Saya doakan semoga pokok orkid Kak Som terus subur.
   
      Tak ketinggalan pelanggan dari Cheras kak Jamaliyah bt Idris turut membeli secara COD buat kali ke-2 dengan saya.Pembelian kali kedua ni Kak Jamaliyah membeli 3 set baja orkid dan sebotol AvviR.Gambarnya bersama saya tiada tetap dengan suaminya sahaja. Kak Jamaliyah baru nak berjinak-jinak dengan penanaman orkid dan kini telah ada pondok orkid sendiri.Tahniah Kak Jamaliyah.

   Ini bukanlah bermakna tiga pelanggan ini sahaja yang COD baja dari saya tetapi pelanggan-pelanggan ini sentiasa berhubung dengan saya sehingga kita.
     Ini merupakan sedikit coretan saya bagaimana Avvi menambahkan kenalan dan mengeratkan silaturrahim bukan setakat antara pembeli dan penjual tetapi lebih daripada itu terjalin ikatan silaturrahim.

Wassalam

 

No comments:

Post a Comment