Saturday, September 13, 2014

Pengalaman Buruk Menjaga Orkid

Assalammualaikum dan selamat sejahtera

     Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dgn izinNya dpt saya mencipta sebuah blog yg sudah lama saya ingin ciptakan.Terima kasih juga kepada anak sulong saya yang memberikan tunjuk ajar dalam mencipta sebuah blog.Maklumlah anak yang lahir di era milenium, kehadapan dalam bidang teknologi maklumat walaupun baru berusia 14 tahun.

     Saya merupakan seorang ayah kepada tiga orang anak lelaki dan seorang suami kepada seorang isteri.Ewah macam ada keinginan nak tambah satu lagi isteri pula.keh..keh..orang lelaki ni tipulah kalau tak berkeinginankan.Tapi dibatas oleh kemampuan diri.

     Berminat dalam tanam-tanaman walaupun dikekang oleh keterbatasan masa dan rumah yang tidak bertanah.Kalau di kampung saya di Ketereh Kelantan dulu, saya akan menanam buah tembikai, jagung, ubi kayu, ubi keledek dan lain tanaman bersama emak saya.Hasil tanaman ada yg dijual ada yg dibuat makan sendiri maklumlah saya ada adik-beradik yang ramai.Bila dah bekeluarga minat untuk mencantikkan rumah dengan tanaman pokok-pokok bunga terutamanya orkid.Kenapa saya pilih orkid? Sebabnya orkid kalau berbunga akan ambil masa yang lama untuk menguncup.Nak bagi berbunga pun menguji kesabaran. Membela orkid ibarat menjaga anak yang perlu dibelai dgn penuh kasih sayang dan kesabaran.Nanti bila tiba masanya akan dapat menuai hasil.

    Akibat kegagalan dalam menjaga orkid di mana bunga pun tak pernah keluar tunjukkan diri, akhirnya kesemua pasu orkid saya dibuang isteri.Masakan tidak dibuang, akar baru tak tumbuh dan anak pun tak keluar. Dipendekkan cerita isteri yang mengetahui minat saya kepada pokok orkid telah menyuruh saya membeli seterusnya menjadi penjual baja organik bergred foliar jenama Avvi.Itupun setelah mengetahui keberhasilannya. Akhirnya saya membeli satu set baja magik orkid AvviS n AvviX.




Sebelum ini AvviS  dan AvviX hanya saya gunakan pada orkid yang tidak bermasalah kali ini saya saya turut membeli sepokok orkid mini dendro yang sudah tidak dihiraukan di salah sebuah nursery di Jalan Kuala Kangsar, Ipoh. Tujuannya untuk melihat kesan magik Avvi kepafa pokok orkid tersebut. Harganya Rm5 dan masa saya beli pokoknya sudah ditumbuhi rumput kerana dibiarkan tergolek di belakang nurseri.Saya rawat dengan AvviS seminggu sekali n AvviX sebulan sekali.Tanpa diduga batang orkid yang telah kering,kecut n menyembah ke bumi mengeluarkan keiki setelah sebulan penggunaan.Gembira bukan kepalang kerana mula-mulanya nampak hanya satu keiki tetapi sebenarnya ada dua ya tumbuh disamping keiki yang tumbuh di batang dendro yang elok.Malah ada lagi keiki atau spike yang bakal muncul.
7hb Ogos 2014 keluar 1 keiki n 13hb Ogos 2014 keluar yang satu lagi
Sebulan keiki pun dah keluar akar baru dan ada yg sudah besar


   
   
 

6 comments:

  1. Terima kasih puan..kalau budak saya ni ibarat baby yg baru lahir lg sbb baru kenal dunia blog xsmpi sehari lg

    ReplyDelete
  2. Sabariah Mohd ShariffSeptember 13, 2014 at 4:45 PM

    Tahniah, boleh memberi manafaat pada yg nak belajar menanam dan menjaga pokok terutama orkid.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih.Insya Allah nanti akan diusahakan nanti

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. 1 botol RM29 untuk CODKalau pos tambah RM6 utk pos laju.Ambil 2 botol RM58 tiada kos pos.

      Delete