Friday, September 26, 2014

Orkid Harimau


   Orkid harimau atau nama saintifiknya Grammatophyllum Speciosum adalah spesis terbesar di kalangan orkid. Dikatakan orkid 'giant' atau raksasa.Di habitat asalnya di hutan orkid ini tumbuh di atas kayu balak, bukan di atas tanah.
    Orkid ini memang amat susah untuk berbunga jika persekitarannya tidak sesuai.Maklumlah benda yg dibawa keluar dari hutan dan nak kita tanam di laman rumah pasti tak sama suasananya.Ibarat kita kalau bermalam disesuatu tempat, kalau tak kena gaya mata xboleh terpejam.Merenung syiling dan berpusing kiri dan kanan cuba untuk lelapkan mata.Kalau berjaya dapatlah lena kalau tidak terkebil-kebil mata sampai ke subuh.
     Orkid ini digelar orkid harimau kerana bunganya cantik dan wangi. Bunganya bertompok-tompok seperti kulit harimau.Biasanya orkid ini ditanam di atas tanah  kerana pokoknya yang besar.Tetapi ada juga yang tanam di dalam pasu besar.


     Untuk pengetahuan orkid harimau ini harganya mahal.Ada yang jual rm150 sebatang.Sepasu ada yg mencecah harga seribu ringgit.Tapi kalau dah minat dan duit pun ada itu semua tak jadi halangan bagi peminat-peminat orkid harimau ini untuk memilikinya.Menjadi satu kepuasan bila dapat memiliki dan menjaganya sehingga berbunga walaupun ada yang mengambil masa hingga 30 tahun baru berbunga.
                   Akar orkid harimau yang disirami                        baja AvviS dan AvviX.Segar akarnya.

    Mengikut sesetengah pihak andai orkid harimau ini berbunga, pemiliknya adalah orang yang bertuah.Apa tak bertuahnya kalau sekali berbunga boleh keluar 18 tangkai dan boleh mekar sehingga 7 bulan.Puas hatikan?Berbaloi-balaoi rasanya segala penat lelah membelai dan membaja selama hari ini.

No comments:

Post a Comment